Vinkit oikiksen pääsykokeeseen?

Yhteishaku on päättynyt, toivottavasti kaikki muistivat sen tehdä. Vielä on jonkin verran aikaa pääsykoekirjojen julkistamiseen, mutta sitä ennen katseen voisi suunnata itse pääsykokeeseen. Koska en päivitä tätä blogia enää silloin, kirjoitan tässä postauksessa viisi mielestäni hyödyllisintä vinkkiä suoriutumiseen pääsykoepäivänä.

  1. Mene ajoissa paikalle: Koepäivä on muutenkin stressaava; suoritusta ei varmastikaan paranna se, että säntäät paikalle viimeisimmällä minuutilla, pyrkien löytämään oikeaa koesalia tai rakennusta. Tärkeintä on pysyä niin rauhallisena kuin vain on mahdollista ennen koetta ja kokeen ajan. Itse matkustin Kuopioon edellisenä päivänä, ja menin noin tuntia ennen pääsykoepaikalle, mistä oikea tila löytyikin suhteellisen vaivatta. Ehdin silloin vielä hivenen jutella tuttujeni kanssa ja vaihtaa viimeisimmät vinkit tulevaa varten.

 

  1. Hyvät eväät: Koesalissa tulet istumaan useamman tunnin vaatien raivokkaasti muistiltasi vastauksia. Aivosi kuluttavatkin valtavasti energiaa tämän koitoksen aikana, joten niiden tulee saada ravintoa tasaisesti päivän aikana. Minulla oli eväänä useampi palaa pitsaa, muutama suklaapatukka, kaakaojuomaa, irtokarkkeja, pähkinöitä, täytetty ruisleipä ja tietenkin iso pullollinen vettä. Kuulemma on hivenen kaupungista kiinni, kuinka paljon ja minkälaisia eväitä saa viedä (esim. tekstien tai allergioiden vuoksi), mutta minä toin niin paljon kuin huvitti. Kukaan ei kysellyt.

 

  1. Keskity omaan tekemiseen: Sillä ei ole mitään väliä, mille muiden koepaperit näyttävät, kuka lähtee ja mihin aikaan tai kuinka rennosti muut suhtautuvat kokeeseen. Kokeen ajaksi sulkeudut omaan neliömetriisi ja kuvittelet, ettei muita olekaan. Käytä korvatulppia, jos vain pystyt käyttämään niitä. Koita valita istumapaikka sellaisesta kohtaa, ettei sinun tarvitse kokeen aikana hirveästi nousta muita varten (rivien keskikohdat). Hakijoita on kyllä paljon, mutta suurella osalla aikaa ja keskittymistä menee liikaa muiden seuraamiseen, vainoharhaisuuteen ja panikointiin. Älä ole yksi niistä.

 

  1. Purkka: Useimpia pääsykoe stressaa hyvin paljon. Stressi saattaa olla niin voimakasta, että ajatukset menevät täydelliseen solmuun, eikä muistista tunnu virtaavan mitään opittua käyttöösi. Tämän vuoksi on vitaalia, että mukanasi on purukumeja. Purkan jauhaminen hämää aivosi luulemaan, että kaikki on hyvin, eikä elimistön stressitilaa tarvita. Miksi ihmeessä sinulla olisi aikaa pureskella jenkkiä, jos villigepardi olisi kimpussasi? Leukojen työstöliike poistaa pahimman stressitilan, tai ainakin lievittää sitä.

 

  1. Tsemppaa: Useamman tunnin kestävä koe on varmasti uuvuttava, ja mieli alkaa harhailla kohti lukuvapaita päiviä, jotka siintävät edessä. ET KUITENKAAN LÄHDE KOKEESTA ENNEN KUIN OLET ANTANUT ITSESTÄSI 150%. Kaikki se työ, jonka olet edellisinä viikkoina tehnyt, kaikki ne kerrat, kun olisit voinut olla kavereiden kanssa tekemässä jotain hauskaa, kaikki ne hermoromahdukset, jotka pääsykoeluku on aiheuttanut: näiden vuoksi istut salissa tappiin asti ja puristat viimeisenkin tiedon pisaran itsestäsi. Kun teet tämän, et myöhemmin ainakaan tunne, ettet olisi tehnyt tarpeeksi. Minulla viimeisimmän puolituntisen loppuspurtti toi arvioideni mukaan 5-7 pistettä lisää. Jos en olisi saanut niitä, en olisi ollut lähelläkään kolkuttelemassa oikiksen portteja. Älä luovuta.